Beweging in groepen


Samen in beweging

Regelmatige lichaamsbeweging draagt op allerlei manieren bij aan uw gezondheid. Uw hart en bloedvaten blijven beter in conditie. Bewegen heeft een positieve invloed op de bloeddruk en het cholesterolgehalte, en verkleint de kans op overgewicht. Verder blijven uw botten langer sterk en werkt uw spijsvertering beter. U voelt zich energieker, kunt gemakkelijker ontspannen en bent daardoor beter bestand tegen stress. Voldoende lichaamsbeweging verhoogt uw kwaliteit van leven, want als u soepel kunt bewegen, voelt u zich beter.

Dertig minuten bewegen maakt al een groot verschil.
Komt het doordat we meer zittend werk doen? Of doordat we onze vrije tijd anders invullen? Feit is dat een groot gedeelte van de Nederlandse bevolking te weinig beweegt; in 2006 voldeed ongeveer 60% aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen. Deze norm geeft aan hoeveel minuten per dag u lichamelijk actief moet zijn voor een positief effect op uw gezondheid. Voor volwassenen gaat het om in totaal dertig minuten matig intensief bewegen op minstens vijf - maar liever alle - dagen van de week.

Samen met uw fysiotherapeut in beweging.
De fysiotherapeut is dé specialist om u te stimuleren tot voldoende beweging. Mensen met een chronische aandoening kan hij begeleiden naar een actieve leefstijl. Hebt u een chronische aandoening zoals artrose, diabetes, COPD, osteoporose, een coronaire hartziekte of bent u behandeld voor kanker? Dan kan de fysiotherapeut een beweegprogramma opstellen dat helemaal is afgestemd op uw persoonlijke situatie en wensen. Tijdens het programma hebt u regelmatig individuele gesprekken met uw fysiotherapeut. Verder is het beweegprogramma in groepsverband mogelijk, met mensen met een vergelijkbare aandoening of conditie. In deze groep kunt u elkaar steunen, stimuleren en ervaringen uitwisselen. Gezamenlijk werkt u aan het ontwikkelen van een actieve leefstijl met als doel dat u die u uiteindelijk zelfstandig kunt handhaven. 

Beweegprogramma COPD

Bewegen geeft lucht

Voelt u zich benauwd bij inspanning? Hebt u last van hoestbuien? U denkt misschien dat het beter is om lichamelijke activiteit te vermijden en daarmee uw benauwdheid te verminderen. Het omgekeerde is echter waar! Het is juist extra belangrijk dat u beweegt wanneer u chronische bronchitis of longemfyseem hebt (kortweg COPD). Als u minder beweegt, krijgt u juist eerder klachten en nemen uw mogelijkheden steeds verder af. Speciaal voor mensen met COPD is in diverse fysiotherapiepraktijken een beweegprogramma ontwikkeld. Tijdens het programma begeleidt een fysiotherapeut met specifieke deskundigheid op het gebied van COPD u op een verantwoorde manier naar een actievere leefstijl.

Wat levert het beweegprogramma u op?

Uw kwaliteit van leven verbetert met een actieve leefstijl. U ervaart minder benauwdheid, krijgt meer uithoudingsvermogen en leert verantwoord bewegen.

Diabetes

Bewegen is belangrijk, houd uzelf gezond

Hebt u moeite om uw bloedglucosewaarde op peil te houden? Bent u bang dat u een hypo krijgt wanneer u zich inspant? Weet u dat u meer controle over uw lichaam kunt krijgen als u meer beweegt? Bewegen is gezond en helpt klachten bij diabetes voorkomen. Bovendien vermindert het de kans op onder andere overgewicht, hart- en vaatziekten en andere veel voorkomende aandoeningen. Speciaal voor mensen met diabetes mellitus type 2 is in diverse fysiotherapiepraktijken een beweegprogramma ontwikkeld. Tijdens het programma begeleidt uw fysiotherapeut u op een verantwoorde manier naar een actievere leefstijl. Wat levert een beweegprogramma u op? Uw kwaliteit van leven verbetert met een actieve leefstijl: controle over uw bloedglucosewaarde tijdens bewegen, verbeterde conditie en verantwoord bewegen. 

Artrose

Bewegen kan pijn en beperkingen verminderen

Voelen uw gewrichten stijf aan? Doet het ook pijn wanneer u ze beweegt? Hebt u daardoor moeite met lopen? U denkt misschien dat het beter is om lichamelijke activiteiten te vermijden en daarmee pijn te verminderen. Het omgekeerde is waar! Het is juist extra belangrijk om te blijven bewegen wanneer u artrose hebt. Als u minder beweegt, treden klachten eerder op terwijl uw mogelijkheden steeds verder afnemen. Speciaal voor mensen met artrose is in diverse fysiotherapiepraktijken een beweegprogramma ontwikkeld. Tijdens het programma begeleidt uw fysiotherapeut u op een verantwoorde manier naar een actievere leefstijl. Wat levert een beweegprogramma u op? Uw kwaliteit van leven verbetert met een actieve leefstijl. U ervaart minder stijfheid, krijgt een betere conditie en leert op een verantwoorde manier bewegen.

Hart

Bewegen met een hartaandoening

Als u hartproblemen hebt gehad, kunt u goed bij de fysiotherapeut terecht voor revalidatie en training. Bij de afronding van uw hartrevalidatietraject hebt ook u informatie gekregen over het belang van bewegen bij uw hartaandoening. Bewegen is dé manier om de kans op hart- en vaatziekten te verkleinen. Zonder beweging treden klachten juist eerder op en nemen uw mogelijkheden steeds verder af. Bewegen kan uw leven verrijken. Weet u dat slechts 30 minuten per dag bewegen al veel verschil maakt? Speciaal voor mensen die in het verleden een hartinfarct hebben gehad, een bypassoperatie, dotteringreep, PCI of hartklepoperatie ondergingen én die moeite hebben hun actieve leefstijl te handhaven is in verschillende fysiotherapiepraktijken een beweegprogramma ontwikkeld. Tijdens het programma werkt u samen met uw fysiotherapeut om gezond en verantwoord te leren bewegen.

Wat levert het beweegprogramma u op?

Uw kwaliteit van leven verbetert met een actievere leefstijl. U krijgt een betere conditie en leert verantwoord bewegen. U voelt zich fitter!

Osteoporose

Regelmatig bewegen kan risico's en beperkingen terugdringen

Hebt u geregeld botbreuken? Bent u bang om te vallen? U denkt misschien dat het beter is om lichamelijke activiteiten te vermijden en daarmee risico’s te verminderen. Het omgekeerde is waar! Het is juist extra belangrijk dat u blijft bewegen wanneer u osteoporose hebt. Als u minder beweegt, treden risico’s en klachten eerder op en uw mogelijkheden nemen steeds verder af. Speciaal voor mensen met osteoporose is in diverse fysiotherapiepraktijken een beweegprogramma ontwikkeld. Tijdens het programma begeleidt een fysiotherapeut met specifieke deskundigheid op het gebied van osteoporose u op een verantwoorde manier naar een actievere leefstijl.

Wat levert een beweegprogramma u op?

Uw kwaliteit van leven verbetert met een actievere leefstijl. U krijgt minder beweegangst, een verbeterde conditie en leert verantwoord bewegen. 

Kanker

Bewegen en kanker

Als u behandeld bent voor kanker kan het zo zijn dat u –ondanks dat u nu niet meer in behandeling bent- toch nog restverschijnselen aan de behandeling hebt overgehouden. U denkt misschien dat het beter is om lichamelijke activiteiten te vermijden en daarmee uw klachten, zoals bijvoorbeeld vermoeidheid, te verminderen, maar het tegenovergestelde is waar. Het is juist extra belangrijk dat u blijft bewegen als u kanker hebt gehad. Als u minder beweegt, treden risico’s en klachten eerder op en uw mogelijkheden nemen steeds verder af. Weet u dat slechts 30 minuten per dag bewegen al veel verschil maakt? Speciaal voor mensen die behandeld zijn voor kanker is in verschillende fysiotherapiepraktijken een beweegprogramma ontwikkeld. Tijdens het programma begeleidt een fysiotherapeut met specifieke deskundigheid op het gebied van kanker u op een verantwoorde manier naar een actieve leefstijl.

Wat levert een beweegprogramma u op?

Mensen die behandeld zijn voor kanker zijn gebaat bij het herwinnen en onderhouden van een actieve leefstijl. Positieve effecten op de kwaliteit van leven van een actieve leefstijl zijn aangetoond; het draagt bij aan de overlevingskans en het kan een aantal risicofactoren voor (het terugkeren van) kanker verminderen. Ook vermindert het het risico op andere chronische aandoeningen, zoals hart- en vaatziekten. Bovendien voelt u zich fitter, waardoor uw kwaliteit van leven verbetert!

Aangesloten bij: